به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز»، پس از پنج هفته افت متوالی، بازار طلا اولین افزایش هفتگی خود را ثبت کرد. تحلیلگران بر این باورند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز»، پس از پنج هفته افت متوالی، بازار طلا اولین افزایش هفتگی خود را ثبت کرد. تحلیلگران بر این باورند که این فلز گرانبها اکنون از شهادت جروم پاول، رئیس آینده‌ی فدرال رزرو و گزارش اشتغال در ماه فوریه جهت‌گیری خواهد کرد.

پس از آزمایش پایین‌ترین سطح در 1810 دلار در هر اونس، طلا به محدوده‌ی متوسط 1800 دلار بازگشت. در زمان نگارش این مقاله، معاملات آتی طلای کامکس در آوریل 1852.70 دلار در هر اونس بود که 35 دلار در هفته افزایش یافت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار OANDA به کیتکو نیوز گفت: «من همواره تحت تأثیر عملکرد طلا قرار می‌گیرم، به ویژه وقتی به بازدهی 10 ساله‌ی بالای 4 درصد نگاه می‌کنم. هفته‌ی آینده به دلیل شهادت پاول جنگ‌طلب و داده‌های حقوق و دستمزد ایالات متحده بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. ممکن است در ابتدا مقداری ضعف در طلا مشاهده کنیم، اما پس از آن قطعأ با انتشار لیست حقوق و دستمزد، شاهد قدرت‌گیری طلا خواهیم بود.»

روز سه شنبه، پاول در مورد گزارش سیاست پولی شش ماهه‌ی بانک مرکزی ایالات متحده به کمیته‌ی بانکداری سنا شهادت خواهد داد. پس از آن گزارشی با محوریت همین موضوعات در کمیسیون خدمات مالی مجلس در روز چهارشنبه ارائه خواهد شد.

بازارها همچنین آخرین گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده را از فوریه مورد ارزیابی قرار خواهند داد که براساس فراخوان‌ها، اتفاق نظر حاکی از پیش‌بینی 200000 موقعیت شغلی جدید خواهد بود و نرخ بیکاری نیز در سطح 3.4 درصد باقی می‌ماند.

اندرو هانتر، معاون اقتصاد کپیتال اکونومیکس، اظهار داشت: «گزارش اشتغال در ماه فوریه و شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به کنگره در هفته‌ی آینده، باید گواه آشکاری از این مهم ارائه دهد که آیا صحبت‌های اخیر در مورد افزایش نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر موجه است یا خیر.

مویا با تأکید بر اینکه پاول احتمالاً در اظهارات خود تهاجمی خواهد ماند افزود: «او نمی‌تواند در حال حاضر رویکرد خود را تغییر دهد. این موضوع طلا را در نیمه‌ی اول هفته به سمت کاهش می‌برد. پیام «افزایش بیشتر برای مدت طولانی‌تر» به طرز پایداری اجرا خواهد شد.»

یکی از تحولاتی که می‌تواند قیمت طلا را بالاتر ببرد، تجدید نظر نزولی در گزارش اشتغال قوی ژانویه است.

مویا در این زمینه خاطرنشان می‌کند: «ممکن است بازنگری نزولی قابل توجهی داشته باشیم. 517,000 موقعیت شغلی ژانویه ممکن است بازنگری شوند. احتمالاً شاهد کاهش شدیدتری در استخدام خواهیم بود. این‌ها همه بر جهت‌گیری‌ها تأثیر می‌گذارد.»

نمودار زنده 24 ساعته طلا

فرانک چولی، استراتژیست ارشد بازار قراردادهای آتی RJO، با اشاره به اینکه «افزایش قوی طلا در ابتدای سال پیرو دریافت اخبار اشتغال در ماه ژانویه، معکوس شد»، به کیتکونیوز گفت: «گزارش قوی اشتغال با اخبار تورمی - CPI، PPI و خرده‌فروشی دنبال شد. همه‌ی این داده‌ها نشان داد که فدرال رزرو باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد و بدین ترتیب طلا کاهش یافت.»

چولی در ادامه‌ ابراز داشت: «بازار طلا به روند نزولی خود ادامه داد تا اینکه به سطح 1810 دلار رسید که همزمان با میانگین متحرک 200 روزه این فلز بود. در آن مرحله، طلا جهش کرد. بازار ممکن است در این نقطه کمی تثبیت شود و منتظر جهت باشد. اما ما احتمالاً به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌ایم. ارزش طلا بین محدوده‌ی 1800 تا 1825 دلار قرار دارد.»

زمانی که طلا در بالای 1860 دلار بسته شود، خرید بیشتر شروع می‌شود. و  سپس در بالای 1880 دلار در هر اونس، چولی مجددأ سطح 1900 دلار را در حال بازی می‌بیند.

به بیان چولی، همه چیز بستگی به نحوه‌ی انتشار داده‌ها در دو هفته‌ی آینده، تعداد اشتغال و سپس CPI و PPI در هفته‌ی پس از آن دارد. اگر همچنان شاهد باشیم که فدرال رزرو باید در مورد افزایش نرخ بهره‌ تهاجمی عمل می‌کند، طلا مجددأ پایین‌ترین سطح هفته‌ی گذشته را آزمایش خواهد کرد.

در همین راستا، مویا نیز با اشاره به اینکه «مقاومت طلا 1880 دلار و حمایت 1820 دلار در هر اونس است» اظهار داشت: «در کوتاه‌مدت، طلا بسیار وابسته به داده‌ها باقی می‌ماند. این بار، گزارش حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی، CPI و PPI نیز برای جهت‌گیری نرخ بهره و فلزات گرانبها حیاتی خواهند بود. اگر چنین بازدهی خوبی در درآمدهای ثابت داشته باشیم، حرکت به سمت بالاتر برای طلا دشوار خواهد بود.»