برخلاف رشد نرخ شاخص ارزی در معاملات روز دوشنبه و نزدیک شدن نرخ این ارز به پله‌های میانی کانال ۵۱هزار تومانی، در بازار روز گذشته دلار مجددا تغییر جهت داد و کاهشی شد تا مدت حضور خود در کریدور کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی را یک روز دیگر تمدید کند. عده‌ای از بازیگران بازار تهران بر این باورند

برخلاف رشد نرخ شاخص ارزی در معاملات روز دوشنبه و نزدیک شدن نرخ این ارز به پله‌های میانی کانال ۵۱هزار تومانی، در بازار روز گذشته دلار مجددا تغییر جهت داد و کاهشی شد تا مدت حضور خود در کریدور کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی را یک روز دیگر تمدید کند. عده‌ای از بازیگران بازار تهران بر این باورند که حداقل تا روز‌های پایانی ماه رمضان احتمال خروج نرخ دلار آزاد از کریدور آرامش بسیار اندک است.

همچنین این افراد معتقدند که درصورت حمایت بانک مرکزی از بازار ارز و عدم انتشار سیگنال‌های سیاسی منفی، دلار آزاد پتانسیل حضور طولانی مدت در کریدور مذکور را نیز دارد.  در نهایت نرخ هر برگ اسکناس دلار غیررسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 600تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51 هزار و 50 تومان رسید. البته گفتنی است که نرخ دلار هرات در معاملات فردایی روز گذشته بخشی از شکاف قیمتی خود با دلار تهران را جبران کرد و به مرز کانال 51 هزار تومانی رسید که این روند افزایشی در صورت تثبیت، روی نرخ دلار چهارشنبه تهران اثر خواهد گذاشت. با افت نرخ دلار آزاد در روز گذشته، نرخ هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد و به پله‌های میانی کانال 31 رسید.

بازگشت دلار نقدی به پله نخست 51 دیروز سه‌شنبه 29 فروردین ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی شد. در حالی که در واپسین معاملات نقدی روز دوشنبه قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با هزار و 250 تومان افزایش نسبت به نرخ پیشین به پله هفتم کانال 51 هزار تومانی رسیده بود با شروع معاملات در بازار روز سه‌شنبه بخشی از این افزایش قیمت جبران شد. هر برگ اسکناس دلار آزاد در نخستین معاملات صبح روز گذشته در رقم 51 هزار و 300تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه ساعات بازار روز گذشته نرخ این ارز مجددا کاهش یافت و در نهایت با حدود 600 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51 هزار و 50 تومان رسید. رسیدن نرخ دلار هرات به کانال دلار تهران نیز از نکات قابل توجه بازار در روز گذشته بود. در واپسین ساعات بازار روز سه‌شنبه نرخ دلار فردایی در بازار تهران و هرات مجددا افزایشی شد که در راستای این افزایش قیمت دلار هرات در مرز 2 کانال 50 و 51 هزار تومانی قیمت خورد. بر اساس مشاهده‌های پیشین دلار هرات به‌طور معمول در یک کانال پایین‌تر از نرخ دلار تهران معامله می‌شود و این افزایش قیمت در صورت تثبیت می‌تواند سبب رشد قیمت دلار تهران در بازار روز چهارشنبه شود.

عقب‌نشینی خانوادگی سکه روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار آزاد قطعات مختلف سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار آزاد در طلای جهانی و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. در نتیجه افت قیمت دلار تاثیر مستقیم خود روی معاملات سکه را به جا گذاشت و هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 150 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 31 میلیون و 500 هزار تومان رسید. هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در روز گذشته به ترتیب با 200 و 100 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پیشین به ارقام 18 میلیون و 700 هزار تومان برای نیم سکه و 11 میلیون و 600 هزار تومان برای ربع سکه رسید.

منبع: دنياي اقتصاد