به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) در بحبوحه‌ی نگرانی‌های چندجانبه در مورد روسیه و چین، در اواخر روز از با

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) در بحبوحه‌ی نگرانی‌های چندجانبه در مورد روسیه و چین، در اواخر روز از بالاترین سطح خود عقب‌نشینی کرد. گفتنی است این فلز درخشان، در تلاش برای دفاع از جهش اصلاحی خود از کف قیمت سه ماهه‌ی هفته اخیر است.

در این بین، برخی مؤلفه‌های مهم از قبیل روحیه‌ی محتاطانه پیش از سیگنال‌های تورمی از سوی ایالات متحده و اروپا و همچنین سخنرانی‌های بانک‌های مرکزی در مجمع بانک مرکزی اروپا (ECB) و برخی آمارها و گزارش‌های بانکی ایالات متحده، برای خریداران طلا XAU/USD به انگیزه‌ی چالش تبدیل می‌شوند.

با این حال، در بحبوحه‌ی عقب‌نشینی دلار آمریکا، امید به محرک‌های بیشتر چین، از قیمت طلا حمایت می‌کند و در این میان، نمی‌توان تأثیر بی‌ثباتی کوتاه‌مدت روسیه را نادیده گرفت که نمایانگر احساسات مثبت ملایم در بازار است.

افزون بر آن، اصلاح نزولی S&P در سایه‌ی پیش‌بینی‌های رشد چین و ترس جهانی مبنی بر اینکه ملت اژدها از مسیر بهبود خارج شده است، منجر به افزایش بهای طلا XAU/USD شد.

در کنار این‌ها، دغدغه‌هایی مبنی بر اینکه روسیه بخواهد گام‌های محکمی برای اثبات قدرت ژئوپلیتیک خود بردارد، به نگرانی‌ها پیرامون نرخ‌های بهره‌ی بالاتر برای مدت طولانی‌تر می‌پیوندد تا چالش تازه‌ای برای خریداران طلا خلق کند.

از سوی دیگر، اعداد و ارقام نسبتاً خوش‌بینانه‌ی PMI ایالات متحده با همراهی رویکرد جنگ‌طلبانه‌ی فدرال رزرو، نقش یک فیلتر صعودی اضافی را برای قیمت طلا XAU/USD ایفاء می‌کند.

در ادامه‌ی مسیر، برای حصول به جهت‌گیری آشکار، عمده‌ی توجهات به سرنخ‌های تورمی و اخبار ژئوپلیتیکی معطوف خواهد شد، اگرچه ممکن است برخی از داده‌های آماری نیز در افق دید معامله‌گران طلا قرار گیرد.

سطوح کلیدی برای ارزیابی بهای طلا

نشانگر تلاقی تکنیکال، کاهش تدریجی قیمت طلا به سمت مقاومت کلیدی 1951 دلاری را منعکس می‌کند که شامل نقطه پیوت R1 یک هفته‌ای، باند بولینگر متوسط روزانه یا میانه‌روزی و نقطه پیوت R2 یک روزه است.

پیش از آن، همگرایی 5-DMA، فیبوناچی 23.6 درصدی در باند بولینگر بالایی و یک روزه در نمودار ساعتی، خریداران طلا را نزدیک به سطح 1933 دلار به چالش خواهد کشید.

لازم به ذکر است که 10-DMA، فیبوناچی 61.8 درصد یک هفته‌ای و 200-HMA، نزدیک به 1943 دلار، قبل از برجسته‌کردن مانع 1951 دلاری، به عنوان یک فیلتر صعودی اضافی عمل می‌کند.

از طرف دیگر، فیبوناچی 23.6 درصدی یک هفته‌ای، سطح 1922 دلار را به عنوان حمایت فوری برای رصد فروشندگان طلا طی کاهش قیمت جدید برجسته می‌کند.

پس از آن، باند پایینی بولینگر در مقیاس یک روزه، نزدیک به 1,918 دلار، پیش از نقطه‌ی پیوت S1 یک روزه، نزدیک به 1,908 دلار خواهد بود تا خرس‌های طلا را به چالش بکشد.

و مهم‌تر از این‌ها، مادامی که قیمت‌ها فراتر از حمایت 1904 دلاری شامل نقطه پیوت S1 یک ماهه باقی بمانند، فروشندگان طلا سردرگم خواهند شد.

هم‌اکنون نوسانات قیمت را بر روی نشانگر تلاقی تکنیکال ملاحظه کنید: