گزارش اقتصادنیوز از حال و هوای بازا ر ارز و سکه تهران، گزارش اقتصادنیوز از حال و هوای بازا ر ارز و سکه تهران، دلار وارد کانال جدید شد / طلا و سکه صعودی شد کدخبر: ۶۱۷۵۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۲۳:۵۹ اقتصادنیوز: قیمت دلار امروز وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد. قیمت طلا و سکه نیز مسیر رشد را دنبال کردند.

به گزارش اقتصادنیوز،  قیمت طلای جهانی روز گذشته جهش کرد و به بالای ۲۰۵۰ دلار رسید. در بازار امروز هم در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلا در حدود ۲۰۵۳ دلار معامله شد که در مقایسه با روز گذشته ۱۱ دلار رشد را نشان می‌دهد.

فعالان اقتصادی درباره علت این افزایش قیمت ۲ دلیل را مطرح کردند. به باور این دسته تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ تمایل به خرید طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است.

از سوی دیگر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق‌قرضه خزانه‌داری آمریکا در سراشیبی قرار داده و موتور محرک قیمت طلای بوده است.

در بازار داخلی ایران هم بحث داغ بین معامله‌گران موضوع «مالیات ستانی» از طلا است. در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از ابتدای دی‌ماه سال جاری، میزان مالیات معاملات طلا افزایش خواهد یافت و از سود خرید طلا به میزان ۲۵درصد مالیات اخذ می‌شود؛ این خبر در فضای مجازی موردتوجه قرار گرفت.

با این‌حال سخنگوی سازمان امور مالیاتی در واکنش به این ادعا گفته هیچ افزایشی در نرخ و پایه‌های مالیاتی طلا و جواهر صورت نگرفته است و فقط اتصال آنها به صورت‌حساب‌های مالیاتی مدنظر است و نرخ جدیدی برای مالیات طلافروشان نیست.برخی ها مدعی بودند که برخی از طلا فروشی ها در اعتراض به مالیات ستانی تعطیل کردند و خرید و فروش طلا به کندی پیش رفته است.  

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت طلا ۱۸ عیار در مقایسه با دو روز گذشته تقریباً ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان گران شد و به ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در کنار طلا، بازار سکه هم شاهد جهش قیمت سکه امامی بود. این فلز گران‌بهای داخلی روز پنجشنبه گذشته با ۲۹ میلیون و ۲۵۰ تومان به کار خود خاتمه داد اما در روز جاری با ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید.البته این قیمت برای صبح امروز بود و از صبح تا عصر قیمت سکه تغییر نکرد. 

در کنار بازار طلا و سکه و اتفاقات پیرامون آن بازار ارز تهران در اولین روز کاری زمستان ۱۴۰۲ مسیر صعود را دنبال کرد. آن‌طور که معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار که در اواخر هفته گذشته کانال ۵۰ هزار تومان را از دست‌داده بود در دومین روز از فصل جدید با گپ مثبت ۲۵۰ تومانی راهی بازار شد و بر روی ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. البته در نیمه ظهر امروز با اندکی نوسان نزولی در حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.عصر امروز هم در حدود ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۵۰ هزار ۳۵۰ تومان نرخ گذاری شد. 

در همسایگی ایران، هرات هم شاهد قدرت‌نمایی جناح افزایشی بود. نرخ دلار در بازار مذکور که دو روز قبل با ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود، در معاملات پشت خطی جمعه تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت. در بازار نقدی امروز با ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان بازگشایی شد و در ساعاتی بعد به کانال ۵۰ هزار تومان رسید اما دوباره به خاکریز ۴۹ هزار تومان برگشت و با ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با دو روز قبل رشد ۵۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

علاوه بر نرخ دلار، بازار درهم نیز امروز شاهد نوسان صعودی بود. نرخ حواله درهم که دو روز قبل با ۱۳ هزار و ۷۱۰ تومان به فروش رسیده بود امروز تا ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان بالا رفت و در نیمه ظهر در حول‌وحوش ۱۳ هزار و ۷۶۰ تومان قیمت خورد.

 

  همچنین بخوانید بازار متزلزل سکه پس از ریزش دیشب طلا / پیش بینی قیمت سکه امروز 14 آذر هجوم خریداران به بازار طلا و سکه/ دلار در کف کانال 50 هزار تومان سکه در یک قدمی خاکریز جدید/ قیمت طلای جهانی در اوج سیگنال توافق به بازار دلار/ بودجه 1403 زیر ذره‌بین معامله‌گران ارز کاهش نرخ بهره آمریکا قیمت طلا اقتصادنیوز 2 دی کپی لینک کوتاه کپی شد var newsMasterIdForRate = "1327109"; ۱ این مطلب برایتان مفید است؟