ثبت معاملات چه تاثیری در قیمت طلا دارد؟ ثبت معاملات چه تاثیری در قیمت طلا دارد؟ { "@context": "https://schema.org", "@type": "Organization", "name": "اکو ایران-ecoiran.com", "url": "https://ecoiran.com/", "logo": { "@type":"ImageObject", "url":"https://ecoiran.com/images/logo1.png", "width":120, "height":40 } } ۲ دی ۱۴۰۲ ۵۳۱۸۴ اخبار تجارت

اکوایران: به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر الزام صدور صورتحساب الکترونیکی تاثیری بر قیمت طلا و سکه ندارد.

به گزارش اکوایران؛ روز چهارشنبه قانونی از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شد که بر این اساس صاحبان مشاغل ملزم به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان شدند. 

بر این اساس از امروز تمام اشخاص حقیقی صاحب مشاغل ملزم شدند که صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات صادر کنند که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402، بیشتر از 18 میلیاردتومان بوده است.

اما در این میان صنف طلا و جواهر و فروشندگان مواد معدنی از رقم 18 میلیارد تومان مستثنی شدند و سقف 18 میلیارد تومان از معاملات آنها برداشته شد. 

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اکوایران درباره صدور صورتحساب الکترونیک مشاغل اظهار کرد: با توجه به اینکه از چند ماه پیش اعلام شد صدور صورتحساب الکترونیک باید اجرایی شود، قرار شد از اول دی این طرح اجرا شود.

او تصریح کرد: از اول دی ثبت معاملات انجام و به صورت الکترونیکی در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تاثیر این قانون بر صنف طلا و جواهر گفت: این قوانین شامل یک سری دستورالعمل‌های اجرایی است که وظیفه اتحادیه طلا و جواهر تهران اطلاع رسانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی است و اتحادیه تهران از حدود دو ماه قبل در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اعضای صنف است.

او تاکید کرد: با این حال زمان آموزش کافی نبوده و با توجه به اینکه کلاس‌ها هفته‌ای یکبار برگزار شده هنوز به تمام اعضای صنفی آموزش لازم داده نشده است.

بذرافشان با بیان اینکه از قبل باید بسترهای لازم برای پایانه‌های فروشگاهی فراهم شود، افزود: سامانه پایانه‌های فروشگاهی از سال‌های قبل ایجاد شده ولی به دلیل اینکه در نظر داشتند نواقص را رفع کنند، راه‌اندازی سامانه به تعویق افتاد.

او اظهار کرد: با وجود اینکه از تیرماه قرار بود سامانه فروشگاهی مودیان آغاز به کار کند و معاملات در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت شود، اما زمان آغاز به کار به تعویق افتاد و سازمان امور مالیاتی از حدود دو ماه پیش به اتحادیه‌ها اعلام کرد که از اول دی سامانه آغاز به کار می‌کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: بر این اساس اساتیدی نحوه فعالیت سامانه را به اعضای صنف آموزش دادند.

او تاکید کرد: شرایط اصناف باید در این زمینه در نظر گرفته شود و از آنجا که  شرایطی که در صنعت طلا و در چرخه تولید و توزیع این کالا است فرآیند خاصی دارد، نیاز است که سازمان امور مالیاتی و مسئولان سامانه جامع تجارت که سامانه مودیان را راه‌اندازی کردند شرایط این صنعت را ارزیابی کنند.

بذرافشان افزود: مسئولان نیاز است قبل از اجرایی شدن قوانین جدید بسترهای لازم برای اجرای قانون را فراهم و زمینه آموزش مداوم را مهیا کنند چرا که نیاز به جلسات متعدد آموزشی است.

او با بیان اینکه نیاز به اختصاص زمان بیشتری برای فراهم کردن فضا و بستر مناسب برای اجرای قانون جدید است، گفت: اکنون بسیاری از اعضای صنوف نمی‌دانند سامانه مودیان چیست و چه تفاوتی با سامانه جامع تجارت دارد، استفاده از سامانه‌های متعدد فعالان صنفی را دچار سردرگمی کرده چرا که با یک جلسه دو ساعته نمی‌توان آموزش‌های لازم را ارائه کرد‌.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که هویت شخصی و جایگاه حقوقی خود را در زمان خرید بدانند، از طرفی باید بسترها را برای آموزش گسترده و فضاها را برای اجرا مهیا کرد.

او اظهار کرد: با توجه به اعلام بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، صنف طلا و جواهر محدودیت بالای ۱۸ میلیارد تومان را ندارد و طلافروشان باید انجام معامله با هر مبلغی را در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

بذرافشان درباره تاثیر این تصمیم در حوزه مالیات بر مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: فعلا این تغییرات در حوزه ثبت معاملات فروشندگان طلا است و درباره مالیات بر ارزش افزوده صحبتی نشده، از سال ۱۴۰۰ اعلام شد که مالیات باید از اصل طلا حذف شود و در این ۱۲ سال صنعت طلا با خسارت‌های مالی زیادی رو به رو شد و برخی از طلافروشان به دلیل اعمال مالیات بر ارزش افزوده‌های سنگین که برای طلافروشان وضع شده بود، تعطیل شدند.

او افزود: باید برای اجرای این قانون دولت اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را به کسبه بدهد تا در زمان اجرا واحدهای صنفی دچار مشکل نشوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در راستای اجرای این تصمیم اتحادیه نقش واسطه میان دولت و واحدهای صنفی مذکور را دارد تا با اطلاع رسانی به موقع جلوی برخی ناهماهنگی‌ها و خسارت‌ها را بگیرد.

او تاکید کرد: باید برای آموزش زمان بیشتری در نظر گرفته شود تا قانون‌گذار  در زمان اجرا دچار مشکل نشود. چنانچه بسترهای آموزشی برای اجرای این تصمیم مهیا شود قطعا در زمان اجرا با چالش کمتری مواجه هستیم.

بذرافشان افزود: اطلاع رسانی در این زمینه برای مردم به عنوان خریداران طلا نیز باید انجام شود.

او درباره تاثیر این تصمیم در قیمت طلا گفت: تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر الزام صدور صورتحساب الکترونیکی تاثیری بر قیمت طلا و سکه ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: مردم نگرانی درباره مشکلات مالیاتی در آینده در پی این تصمیم نداشته باشند، با این حال در صورتی که شرایط اطلاع رسانی درست و شفاف باشد و آموزش‌های لازم ارائه شود قطعا قیمت طلا تغییر نخواهد کرد.

او افزود: باید این اطمینان به طلافروشان داده می‌شود که این سامانه تاثیری در بخش مالیاتی طلافروشان ندارد و تجربه تلخ قانون مالیات بر ارزش افزوده تکرار نخواهد شد.

بذرافشان تاکید کرد: نیاز است که بسترهای اطلاع رسانی، آموزش و مهیاکردن فضا برای مردم و اعضای صنف طلا و جواهر افزایش پیدا کند تا در زمان اجرای قانون جدید مشکلی پیش نیاید.

با وجود تاکید مسئولان مالیاتی و امروز در فضای مجازی خبری مبنی بر دریافت 25 درصد مالیات از معاملات طلا از اول دی 1402 منتشر شد که سخنگوی سازمان امور مالیاتی، هرگونه افزایش نرخ مالیاتی یا افزودن پایه مالیاتی حوزه طلا را تکذیب و تاکید که اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است و تنها 9 درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود.

گویا ثبت معاملات در سامانه پایانه فروشگاهی به دلیل دریافت‌های نقدی و کارت به کارت از سوی برخی افراد است و سازمان امور مالیاتی بارها اعلام کرده که قصد افزایش نرخ مالیات را ندارد.  

با این حال گویا مردم پس از ابلاغ این قانون از بازار طلا عقب نشینی کردند و نگران نرخ مالیات در معاملات خود هستند. 

 

 

 

 

 

در همین رابطه: مالیات 1403 به ضرر خانوارها و شرکت‌ها است؟ سوخت ایران در انتقال پول از کره بخشنامه مهم در مورد مالیات بر ارزش افزوده+ سند مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور خرید طلا بازار طلا و ارز کپی شد کپی شد var newsMasterIdForRate = "160623";