به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 2024.81 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 22:49 به

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 2024.81 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 22:49 به وقت شرقی (02:49 به وقت گرینویچ) با 0.1 درصد افزایش به 2041 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقدی طلا اکنون 50 دلار کمتر از بالاترین رکورد 2072.90 دلاری در هر اونس معامله می‌شود که در اوج همه‌گیری کووید-19 به ثبت رسیده بود.

بدین ترتیب، قیمت طلا در روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت و از این رو، بیشتر به سمت بالاترین رکورد سال 2020 حرکت کرد؛ علت امر آن بود که نشانه‌های بیشتر از کندشدن رشد اقتصادی باعث افزایش تقاضا برای فلز زرد شد.

بازارها تا حد زیادی نظرات لورتا مستر، رئیس بانک فدرال رزرو کلیولند را نادیده گرفتند که با وجود ضعف در اقتصاد، خبر از افزایش نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده را می‌داد. مستر همچنین پیشنهاد کرد که نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری بالای 5 درصد باقی خواهند ماند.

اما داده‌های ضعیف فعالیت‌های تولیدی، همراه با نشانه‌هایی از سردشدن در بازار کار ایالات متحده، منجر به تردید سرمایه‌گذاران نسبت به میزان فضای اقتصادی فدرال رزرو برای ادامه‌ی افزایش نرخ‌ها شد. علاوه بر آن، شاخص‌های ضعیف اقتصادی ترس از رکود اقتصادی را افزایش داد و جریان‌های امن را به سمت طلا هدایت کرد.

قیمت طلا از اوایل ماه مه در حال کاهش بوده است، زیرا ترس از سقوط بانکی باعث شد جایگاه پناهگاه امن خدشه‌دار شود. البته گرچه در ادامه، مداخله‌ی دولت نگرانی‌ها در مورد رکود بانکی بزرگ‌تر را کاهش داد، اما ترس از هرگونه زخم باقی‌مانده بر اقتصاد باعث شد تقاضای طلا تقویت شود.

فلز زرد همچنین از افزایش شرط‌بندی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو فرصت اقتصادی محدودی برای ادامه‌ی افزایش نرخ‌های بهره خواهد داشت، سود برد.

از سوی دیگر، داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که علاوه بر فرصت‌های شغلی، سفارش‌ها برای کالاهای تولیدی ایالات متحده در فوریه بیش از حد انتظار کاهش یافت. البته این آمار، پس از انتشار مجموعه‌ای از شاخص‌های ضعیف فعالیت تولیدی در سراسر جهان در روز دوشنبه اعلام شد.

البته دلار حمایت چندانی از اظهارات مستر دریافت نکرد و در روز چهارشنبه در برابر سبدی از ارزها نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه معامله شد.

تضعیف دلار مسیر مثبتی را برای سایر فلزات گرانبها گشود، به طوری که معاملات آتی پلاتین 0.3 درصد افزایش یافت و به طور مشابه، نقره نیز با افزایش 0.6 درصدی مواجه شد. این دو فلز در این هفته بر روی رشدهای قوی تکیه زده بودند.

در چشم‌انداز فلزات صنعتی، ترس از کندشدن رشد اقتصادی بر قیمت مس تأثیر منفی داشت و بدین ترتیب، فلز قرمز طی دو جلسه‌ی گذشته به شدت سقوط کرد.

معاملات آتی مس در روز چهارشنبه پس از افت نزدیک به 3 درصدی در دو جلسه‌ی گذشته، در پایین‌ترین حد دو هفته‌ی اخیر یعنی 3.9707 دلار در هر پوند ثابت بود. البته ناگفته نماند داده‌های ضعیف فعالیت‌های تولیدی از چندین کشور، عمدتاً چین، بر چشم‌انداز تقاضا برای فلز قرمز تأثیر زیادی گذاشته است.