به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به تحلیل و بررسی رویدادهای هفته‌ی گذشته پیرامون طلا پرداخت و در مورد چشم‌انداز ‌آتی فلز زرد اینگونه نوشت:  قی

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به تحلیل و بررسی رویدادهای هفته‌ی گذشته پیرامون طلا پرداخت و در مورد چشم‌انداز ‌آتی فلز زرد اینگونه نوشت: 

قیمت طلا هفته را با روند صعودی آغاز کرد و به دلیل امید به بهبود چشم‌انداز تقاضا، به روند صعودی خود ادامه داد. علیرغم افزایش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، طلا (XAU/USD) در روز جمعه به بالای 1840 دلار صعود کرد و یک زنجیره‌ی باخت چهار هفته‌ای را شکست. 

هفته‌ی گذشته پیرامون طلا چه روی داد؟

اداره‌ی سرشماری ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که سفارشات کالاهای بادوام در ایالات متحده به صورت ماهانه، 4.5 درصد در ژانویه کاهش یافته است. این قرائت بدتر از انتظار بازار برای کاهش 4 درصدی بود و یافتن تقاضا را برای دلار آمریکا (USD) دشوار کرد. در نتیجه، طلا (XAU/USD) پس از بسته‌شدن چهار روز معاملاتی قبلی در محدوده‌ی منفی، سودهای روزانه را به ثبت رساند.

فعالیت بازار در روز سه‌شنبه همچنان متلاطم بود، زیرا جریان‌های پایان ماه، همبستگی‌های بین بازاری را مخدوش کردند. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن بود که مؤلفه‌ی انتظارات تورمی مصرف‌کننده‌ی یک ساله در نظرسنجی اعتماد مصرف‌کننده، از 6.7 درصد در ژانویه به 6.3 درصد در فوریه کاهش یافته است.

در طول ساعات معاملات آسیایی در روز چهارشنبه، داده‌های چین، بزرگترین مصرف‌کننده‌ی طلا در جهان، نشان داد که فعالیت اقتصادی در بخش تولید با سرعتی قوی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در فوریه افزایش یافت و PMI تولید NBS از 50.1 به 52.6 بهبود یافت. با احیای این داده‌ها و بروز خوش‌بینی برای بهبود چشم‌انداز تقاضا برای این فلز گرانبها، قیمت طلا در روز چهارشنبه به روند صعودی خود ادامه داد. 

در روز پنج‌شنبه، انتشار گزارش فصلی اداره‌ی آمار نیروی کار ایالات متحده نشان داد که هزینه‌های نیروی کار در سه ماهه‌ی چهارم، 3.2 درصد افزایش یافته است و با حواشی زیادی از انتظار 1.6 درصدی بازار پیشی گرفته است. داده‌های تورم دستمزد داغ باعث افزایش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده شد و اوراق 10 ساله به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر تا بالای 4 درصد رسید. این پیشرفت باعث شد که گاوهای طلا XAU/USD به حاشیه بروند. اما دیری نپائید که در اواخر جلسه‌ی آمریکا، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، حمایت خود را از افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در ماه مارس اعلام کرد و گفت که ممکن است در اواسط تا اواخر تابستان در چرخه‌ی انقباض وقفه ایجاد شود. این اظهارات علاوه بر آنکه جریان‌های ریسک را بازگرداند، رشد دلار را محدود کرد و به قیمت طلا اجازه داد حمایت پیدا کند.

اوایل روز جمعه، Caixin Services PMI از چین در ماه فوریه در مقایسه با انتظار بازار 50.5 به 55 رسید و قیمت طلا را تقویت کرد.

در نهایت، ISM اعلام کرد که PMI خدمات در ماه فوریه از 55.2 در ژانویه به 55.1 رسیده است. این قرائت بالاتر از انتظار 54.5 بازار بود. بدین ترتیب به پشتوانه‌ی نظرسنجی خوش‌بینانه‌ی PMI، دلار آمریکا توانست ضررهای خود را محدود کند و صعود طلا XAU/USD در آستانه‌ی آخر هفته محدود شد.

در انتظار چه رویدادهایی برای هفته‌ی بعد باشیم؟

جروم پاول، رئیس FOMC در روز سه‌شنبه در برابر کمیته‌ی بانکی سنا و روز چهارشنبه در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان درباره‌ی گزارش سیاست پولی شش ماهه فدرال رزرو شهادت خواهد داد. در گذشته، پاول همان اظهارات آماده‌شده را در هر دو حضور بیان کرد، از این رو، بازارها به شهادت او در روز سه‌شنبه توجه زیادی خواهند داشت.

مطمئناً از پاول در مورد تورم و احتمال سقوط اقتصاد ایالات متحده در نتیجه‌ی تشدید سیاست‌های بانک مرکزی ایالات متحده سؤال خواهد شد. در صورتی که پاول اعلام کند که بعید است در آینده‌ی نزدیک، افزایش نرخ‌های بزرگتر یعنی 50 واحد بر ثانیه را در برنامه‌ی خود داشته باشد، دلار ممکن است تحت فشار فروش قرار گیرد و در را برای افزایش بیشتر طلا XAU/USD باز کند.

از سوی دیگر، پاول می‌تواند از تعهد به اندازه‌ی افزایش نرخ بعدی خودداری کند و رویکرد وابسته به داده را تکرار کند. در این سناریو، احتمالاً حرکت‌های بازار پیش از گزارش مشاغل فوریه روز جمعه، متلاطم باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، نظرات مقامات در مورد کاهش تورم و چشم‌انداز رشد نیز مهم خواهد بود. سرمایه‌گذاران به واکنش وال استریت نیز توجه خواهند کرد، چرا که افزایش ریسک پس از این رویداد باید به دلار آمریکا آسیب برساند و روند صعودی طلا XAU/USD را تسریع کند.

در کنار این موارد، فعالان بازار جزئیات زیربنایی گزارش بازار کار را نیز بررسی خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود که بر اساس گزارش‌ها، دستمزد سالانه که با میانگین درآمد ساعتی اندازه‌گیری می‌شود، از 4.4 درصد در ژانویه به 4.5 درصد افزایش یابد. فدرال رزرو نگران است که افزایش دستمزدها منجر به افزایش انتظارات تورمی شود و روند کاهش فشار قیمت‌ها را دشوار کند. از این رو، کاهش این مولفه باید بر دلار تأثیر بگذارد.

در نهایت، پیش‌بینی می‌شود که نرخ مشارکت نیروی کار از 62.4 درصد به 62.3 درصد کاهش یابد. این امر به نوبه‌ی خود، می‌تواند به عنوان یک پیشرفت منفی برای دلار USD مورد ارزیابی قرار گیرد.