به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «نیوواچ» در یادداشتی با طرح پرسشی بدین مضمون که «آیا بیت‌کوین درخشان‌تر از طلا و

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «نیوواچ» در یادداشتی با طرح پرسشی بدین مضمون که «آیا بیت‌کوین درخشان‌تر از طلا و نقره خواهد بود؟» به بحث و بررسی پیرامون نوسانات قیمت بیت‌کوین در برابر فلزات گرانبها پرداخته و همچنین، یک ارز دیجیتال جدید را معرفی و ارزیابی می‌کند. در این یادداشت می‌خوانیم:

بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر درخشش مجدد بیت کوین (BTC) هستند. پس از یک دوره‌ی طولانی نوسانات و بروز عدم اطمینان و تردید ناشی از بسته‌شدن بانک‌های دوستدار ارزهای دیجیتال، بیت کوین به طرز چشمگیری جهش یافته است. در نتیجه، علاقه به ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است و علاقه‌مندان به این ارزها شروع به سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها، مانند بیگ‌آیز کوین (Big Eyes) (BIG) می‌کنند.

آیا بیگ‌آیز، سرمایه‌گذاری بزرگتر و برتری از طلاست؟

بیگ‌آیز کوین، یک میم‌توکن جدید در بازار ارزهای دیجیتال است، اما قبلاً قلب و ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به کریپتو را تسخیر کرده است. این توکن در پیش‌فروش موفق خود بیش از 32 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و اکنون به تاریخ عرضه‌ی خود، نزدیک شده است.

این دارایی دیجیتال دارای مزایای بسیاری است که بر جذابیت کلی آن می‌افزاید. آنچه که فراتر از جذابیت زیبایی‌شناختی آن، اکثر سرمایه‌گذاران مشتاق را جذب می‌کند، تعهد توکن به دوستی با محیط زیست است؛ چرا که این ارز دیجیتال 5 درصد از کل عرضه‌ی خود را صرف تلاش‌های زیست محیطی برای نجات اقیانوس‌ها می‌کند.

افزایش قیمت بیت کوین؛ آیا این صعود می‌تواند طلا و نقره را شکست دهد؟

علی‌رغم سقوط بانک‌های بزرگی که متمرکز بر کریپتو بوده‌اند، بیت‌کوین نه‌تنها امسال شاهد افزایش 50 درصدی ارزش خود بوده، بلکه از شاخص‌های اصلی سهام و کالاها نیز بهتر عمل کرده است.

قیمت بیت کوین با بازگشایی بیش از 16500 دلار در ابتدای ژانویه، به حدود 25000 دلار رسید تا اینکه با شکل‌گیری یک رالی در 12 مارس، این رشد تقویت شد. با نزدیک‌شدن به بازار صعودی بیت کوین، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر خرید بیت کوین بیشتری هستند و تا زمانی که قیمت‌ها افزایش یابد، دارایی را به مدت طولانی نگه می‌دارند و به اصطلاح آن را Hodl می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، Hodl مخفف Hold On for Dear Life و به معنی نگه‌داشتن یک دارایی به ویژه یک ارز دیجیتال برای یک مدت زمان طولانی است.

در بازار سال گذشته پس از تجربه‌ی 65 درصد کاهش، سلطه‌ی بیت کوین آغاز شد. البته این امر به دلیل چندین پروژه‌ی بزرگ و سقوط صندوق‌های تامینی، ورشکستگی، مشکلات نقدینگی و شکست FTX، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان، اتفاق افتاد. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین با ارزش 28566 دلار  در سطح بالایی قرار دارد.

بیت کوین در مقابل طلا: کدام بهتر می‌درخشد؟

در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلا و نقره در سال جاری افزایش خواهد یافت، بیت کوین و آلت‌کوین‌هایی مانند بیگ‌آیز همچنان رشد انفجاری را تجربه می‌کنند. این موضوع را تا حد زیادی می‌توان به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال نسبت داد که برخی از این ویژگی‌ها، ماهیت غیرمتمرکز و عرضه‌ی محدود آنهاست که همواره سرمایه‌گذارانی را که به دنبال فرصت‌های پرخطر و با پاداش بالا هستند، جذب می‌کند.

با وجود این، طلا و نقره برای کسانی که ثبات و تنوع در پرتفوی خود را نسبت به هر چیز دیگری در اولویت قرار می‌دهند، سرمایه‌گذاری‌های محبوبی هستند و همچنان جایگاه مهمی در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری دارند. گفتنی است که بر اساس نظرسنجی سالانه‌ از 30 تحلیلگر، قیمت طلا به طور متوسط 3.3 درصد و قیمت نقره تا پایان سال به طور متوسط 8.8 درصد افزایش خواهد یافت.

دارایی‌های دیجیتال طلای جدید هستند

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و بیگ‌آیز کوین را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های جدید طلا و نقره می‌بینند. این مسأله تعجب‌آور نیست، چرا که دارایی‌های دیجیتال حائز ویژگی‌های متعددی هستند که آنها را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها، ماهیت غیرمتمرکز آنهاست که کارمزدهای بانکی را حذف، و سرمایه‌گذاری‌ها را در برابر سقوط بانک‌ها محافظت می‌کند.

علاوه بر این، سکه‌های کریپتو دارایی‌های متناسبی برای کسانی هستند که همواره سرمایه‌گذاری بلندمدت با بازدهی بالا را دنبال می‌کنند.