به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز» روزهای اخیر در بازار فلزات گرانبها، حرکت صعودی جدید در حالی اتفاق افتاد که قیمت طلا همچنان به آز

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکونیوز» روزهای اخیر در بازار فلزات گرانبها، حرکت صعودی جدید در حالی اتفاق افتاد که قیمت طلا همچنان به آزمایش مقاومت در حدود 2000 دلار در هر اونس ادامه داد و نقره نیز روند نزولی بلندمدت را شکست. در این راستا، قیمت‌ها بالای 24 دلار در هر اونس باقی می‌مانند.

با نگاهی به آینده، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که موقعیت‌های سفته‌بازی صعودی در هر دو فلز بسیار پایین‌تر از معیارهای تاریخی خواهد بود، به این معنی که با جهش سرمایه‌گذاران بیشتر به بازار، قیمت‌ها افزایش زیادی خواهند داشت.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو می‌گوید: «فلزات گرانبها به‌ویژه نقره که هفته‌ها در پوزیشن شورت بوده، فضای زیادی برای افزایش قیمت دارد.»

کوین گریدی، رئیس شرکت فیوچرز و آپشن فونیکس، در مصاحبه‌ی اخیر با کیتکو نیوز گفت که انتظار دارد سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار طلا بپیوندند، زیرا بانک‌های مرکزی علاوه بر اینکه به خرید طلا ادامه می‌دهند، کف محکمی در بازار ایجاد می‌کنند.

وی بر این باور است که بانک‌های مرکزی سرمایه‌گذاران متزلزلی نیستند که در صورت کاهش قیمت، طلای خود را بفروشند، بلکه آنها طلا را برای بلندمدت می‌خرند. به گفته‌ی کوین، این امر قدرت قابل توجهی را در بازار ایجاد می‌کند. 

بازار طلا اکنون با 99160 قرارداد خالص بسته شده که نسبت به هفته‌ی گذشته 22 درصد رشد داشته است. احساسات صعودی اکنون در بالاترین سطح خود از 22 می قرار دارد.

همزمان با ایجاد دگرگونی‌ها در بازار فلزات گرانبها توسط بانک‌های مرکزی، تحلیلگران انتظار دارند که بحران بانکی مستمر، تقاضا برای طلا و نقره را افزایش دهد.

تحلیلگران کالایی در سوسایته جنرال می‌گویند: «طلا عملکرد قوی خود را از آغاز داستان بانک سیلیکون‌ولی (SVB) حفظ کرد که منعکس‌کننده‌ی انتظارات مبنی بر نزدیک‌شدن به پایان انقباض پولی ایالات متحده است.»

از سوی دیگر، کاهش تولید نفت اوپک تورم را به اندازه‌ای بالا نمی‌برد که مانع از افزایش قیمت طلا به بالای 2000 دلار شود.

بازار نقره نیز اکنون 10281 قرارداد خالص را در آمار خود دارد که بالاترین سطح از پایان ژانویه است. در طول دوره‌ی بررسی، قیمت نقره به بالای 23.50 دلار در هر اونس حرکت کرد. برخی از تحلیلگران گفته‌اند که با حفظ قیمت‌ها در بالای 24 دلار در هر اونس، روند بهبود بازار باید همچنان ادامه یابد.

آنچه جالب توجه است بازار نقره در دو هفته‌ی گذشته نسبت به طلا بهتر عمل کرده، به طوری که اخیرا نسبت طلا به نقره در روز جمعه به پایین‌ترین حد در دو ماه گذشته رسیده است. به علاوه، بهبود شرایط اقتصادی در چین باعث افزایش تقاضای صنعتی برای نقره شده است. 

هانسن به دنبال این است که ببیند آیا قیمت نقره به حمایت بالای 23.90 دلار در هر اونس ادامه خواهد داد یا خیر. وی با اشاره به اینکه نسبت به نقره خوش‌بین است، ابراز داشت: «گرچه اقتصاد چین در حال بهبود است، اما روند بهبودی ثابت نیست، به این معنی که تقاضای صنعتی برای این فلز گرانبها همچنان ضعیف است.»