به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا روز پنج‌شنبه در پی سیگنال‌های متفاوت از سوی فدرال رزرو کاهش یافت، هر اونس طلا با 0.2 درص

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا روز پنج‌شنبه در پی سیگنال‌های متفاوت از سوی فدرال رزرو کاهش یافت، هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1939.01 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 20:56 به وقت محلی (00:56 به وقت گرینویچ) با 0.2 درصد کاهش به 1950.87 دلار در هر اونس رسید.

آنچه مسلم است فلز زرد که در روز چهارشنبه پس از تصمیم‌گیری فدرال رزرو ثابت مانده بود، سودهای روزانه‌ی اخیر خود را معکوس کرد؛ این سناریو زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی اعلام کرد ضمن افزایش حداقل دو بار در سال جاری، نرخ‌ها را ثابت نگه خواهد داشت.

به علاوه، در روزهای اخیر، با وجود اینکه دلار در پی تصمیم فدرال رزرو به پایین‌ترین حد سه هفته‌ای سقوط کرد، فلز زرد امن از حمایت چندانی برخوردار نشد و علت این امر را می‌توان محتاط‌بودن معامله‌گران تحت تأثیر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره دانست.

شایان ذکر است که در سایه‌ی تصمیم‌گیری روز چهارشنبه، این اولین بار است که بانک از زمان شروع چرخه‌ی افزایش نرخ بهره در سال 2022، نرخ را ثابت نگه داشته است. به علاوه، فدرال رزرو پیش بینی نرخ معیار خود را به اوج نرخ 5.6 درصد در سال 2023 افزایش داد که در واقع رقمی فراتر از پیش بینی 5.1٪ قبلی است و حداقل دو افزایش 25 واحد پایه‌ی دیگر را پیشنهاد می‌کند.

خریداران طلا از چشم‌انداز فدرال رزرو جنگ‌طلب ناامید شده‌اند

در حالی که بازارها به طور گسترده‌ای انتظار توقف نرخ بهره را از فدرال رزرو داشتند، برای معامله‌گرانی که توقف طولانی در چرخه‌ی افزایش نرخ بهره‌ی بانک در افق فکری آنها پذیرفته‌شده بود، پیش‌بینی حداقل دو افزایش دیگر موضوعی غیرمنتظره تلقی می‌شد.

با توجه به اینکه نرخ‌های بالاتر هزینه‌ی فرصت نگهداری طلا را بالا می‌برد، انتظار می‌رفت که طلا برای باقی‌مانده‌ی سال از چشم‌انداز ثابت‌ماندن نرخ‌های بهره ایالات متحده، منتفع شود.

حتی با وجود بدترشدن شرایط اقتصادی جهانی و احتمال افزایش تقاضا برای پناهگاه‌های امن، هیچ بعید نیست که چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در آینده جذابیت فلز زرد را خدشه‌دار کند.

با نگاهی به نوسانات قیمت می‌توان به وضوح دید که در بحبوحه‌ی ابهام پیرامون رویکرد فدرال رزرو، طلا به مدت نزدیک به یک ماه در محدوده‌ی معاملاتی ضعیف باقی ماند و در حال حاضر نیز، به احتمال زیاد در سایه‌ی کمبود رهنمون‌های قوی برای حرکت، در این محدوده باقی خواهد ماند.

سیگنال‌های جنگ‌طلبانه از سوی فدرال رزرو حاکی از آن بود که بازارها به طور کامل انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در سال جاری را نادیده می‌گیرند و این همان سناریویی است که برای بازارهای فلزی نویدبخش خواهد بود.

مس کاهش یافت، توقف بیشتر نرخ بهره چین در راه است

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از تصمیم فدرال رزرو کاهش یافت، در همین راستا، معاملات آتی مس با 0.4 درصد کاهش به 3.8448 دلار در هر پوند رسید.

در اوایل هفته پس از آنکه بانک خلق چین به منظور حمایت از رشد اقتصادی محلی، نرخ بهره‌ی کوتاه‌مدت خود را  کاهش داد، این فلز قرمز به طرز چشمگیری افزایش یافت.

بازارها در حال حاضر انتظار دارند که این بانک در مسیر تقویت بهبود اقتصادی کند در چین، کاهش نرخ بیشتری را در دستور کار قرار دهد. آنچه مسلم است محرک‌های بیشتر در کشور باعث افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای مس در اواخر سال جاری می‌شود.

بدیهی است که بازارها هم‌اکنون، نشانه‌های بیشتری از سوی واردکننده‌ی اصلی یعنی چین را در کانون توجه قرار می‌دهند.